درامه برکناری جنرال مک کریستال
م ی هادی م ی هادی

 

 

نظریه پردازان نظام های سود وسرمایه همانگونه که توانسته اند ودست برد خود شانرا بر خلاقیت های فکر انسانی با تبلیغات فریبنده پنهان بسازند در این کار نیز موفق بوده اند که فکر وذهن بیشترین افراد جوامع بشری را ناخودآگاه در جهت خواست های خود بکشانند و ویا آنانرا تلقین نمایند.

 

بیاد میاوریم روز های کمپاین انتخاباتی ریاست جمهوری ایالت متحده امریکا را که آگاهان ما سر نوشت جهان را از روی رنگ پوست کاندیدای ریاست جمهوری تعین میکردند. درآنوقت هیچ کسی به سیاست گذاران اصلی ایالت متحده امریکاه وحد اقل به قانون اساسی ایالت متحده امریکا توجه نداشتند . جهان را از پشت پوست کاندیدای پوست رنگی، رنگه میدیدند. بلاخره کاندیدای که رنگ جلدش طرف توجه قرار داشت در صدر قدرت سمبولیک قدرتمندترین کشور جهان قرار گرفت از آن ببعد هم نه تنازع جهانی کمرنگ شد ونه طمع ستم گران کمتر گردید.

حالا رخداد دیگر در کنار ده ها طرح وپلان دیگر درکشور ما اتفاق افتاد. که عبارت است از برکناری و جانشینی قوماندان قوت های نظامی ایالت متحده امریکا است. چون همانگونه که میگویند خانه مور چه را شبنم طوفان است این رخداد هم پر سر وصدا بود وشد. ده ها روزنامه صد ها دیدگاه متفاوت را منتشر نمودند. تعدد نظریات مفاد ومضار این برکناری رابر مبنای واقع بینی و غیر واقع بینی این جنرال ستاره دار امریکائی منعکس ساخت. که درست عین قضاوت که در کاندیدای ریاست جمهوری ایالت متحده گفتیم در این باره باز هم باز خوانی شد.

 

بدون شک نقش شخصیت در موثریت راهکارها تعین کننده است. اما مساله این است که راهکار ها مشخص اند. حفظ منافع سیاستگذاری های ایالت متحده امریکا مطرح است .( منافع ایالت متحده با سیاست گزاران آن با تفکیک باید مطرح شود چون ایالت متحده باشنده گان آن سرزمین را احاطه میکند) 1

 

برکناری این قوماندان زمانی اتفاق افتاد که هیچ تغیری در وضعیت احاطه شدهء طرح استراتیژی جدید ایالت متحده امریکا رونما نگردیده است. این در حالی است که استراتیژی جدید ایالت متحده امریکا در بُعد نظامی درست بر مبنای خواست همین قوماندان نظامی قوتهای امریکائی تنظیم شده بود. به تاکید باید گفت آنچه به منافع سیاست گزاران ایالت متحده امریکا ارتباط دارد ادامه وضعیت موجود کشور واوضاع پیرامونی کشور است. برکناری این قوماندان با بیان یک اظهار نظر معمولی که بیشتر وجه شخصی داشته وآنهم بصورت فوری حتی قبل از انتشار مصاحبه او از یک طرف چهره واقعی دموکراسی امریکائی را منعکس میسازد که کمتر صاحب نظران به آن پرداخته اند تا شیفتگان دموکراسی امریکائی واقف شوند ومردم را با شعار دموکراسی فریبنده، فریب ندهند از جانب دیگر حفظ وضعیت موجود باید توجیه خود را داشته باشد. لذا طرح ناکام استراتیژی جدید باید شخصیت ناکام خود را داشته باشد که نه معذرت خواهی جنرال جائی را گرفت ونه شفاعت ظاهری مقامات دولت افغانستان که ادامه وظیفهء این جنرال را خواستار بودند. جنرالی که به احضار پارلمان افغانستان آخرین بار هم اعتنائی نکرد دولت افغانستان به عنوان بخشی از نقش آفرینان این سناریو از او وساطت مینمائید. این پیش آمد ها هیچ کدام اتفاقی نیستند. اگر سناریوی یک فلم هنری میتواند تماشاه چی را در عقب شیشه تلویزیون بگریاند سناریو های سیاسی باید واقعی جلوه کنند.


June 27th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی